donderdag 28 januari 2010

Nationale gedichtendag


28 januari, Nationale Gedichtendag 2010.

  
Meer dan 350 inzendingen, uiteindelijk iets meer dan 100 gedichten behaalde de longlist.
40 gedichten werden kanshebbers voor plaats 1, 2 of 3.


Vandaag, op 28 januari 2010 Nationale gedichtendag, hebben ze de drie winnende gedichten en hun dichters bekend gemaakt...
  • Op de 3e plaats is geëindigd Odette van Kempen met 'Hier'

  • de 2e plaats is voor Ellen D. met 'Meester'

  • en het winnende gedicht behoort toe aan Martin Beversluis met Ome Simon's bril


De prijswinnaars van harte gefeliciteerd.



1e Prijs:

Ome Simon’s bril
 

Kleinmetalen montuur
met twee halve glazen
staat druister op de
punt van de neus
daarachter die donkere
ogen waar soms de
vonken uitkwamen
en dan het podium
energie verpakt in
woorden hoe alles
dat groeit en bloeit
en telkens weer boeit
centraal stond in uw
leven groeien en
bewonderen bloeien
om te roken het
regende op de dag
dat u stief onophoudelijk
regende het wat sterft
is voedsel voor wat leeft
inhaleer de letters
adem taal bloemrijk
bloedend woorden als
wietgruis in een joint
stijgen op in rook en
dit is wat overblijft
die leesbril zonder
eigenaar een
peuk en as.




Martin Beversluis







2e Prijs:




Meester

 
Mag ik?
Mijn poriën ontbloten
om een vleugje van u te vangen
uw warmte cumuleren


Zal ik?
Me in het schalkse kuiltje
naast uw rechtermondhoek vlijen
mijn knieën ietwat open


Wil ik?
Uw kleine vriend befluisteren
tot hij groot mijn kant op komt
hem zelf zijn weg laten zoeken


Ik wil U van je afscheuren
uw voorzichtigheid wegnemen
uw superioriteit afschrapen
je woestheid bevrijden


Het is er toch?
Ziet u dan niet
dat ik uit eenzelfde verlangen besta?

Bespaar me
die aalmoezen van intimiteit
waar de pijn van het afscheid nemen
al om de hoek schuurt


Geef het me
Je diepste gedachte
De achterkant van je tong


Ik wacht op je
instructies
Meester

Ellen D.







3e Prijs:





Hier





hier leven in jouw armen
sterfelijkheid
op reukafstand
broedse wind, nestige oren
droomtheater pur sang


co- stars in wilde verhalen
hormonaal literair
als Puk van de sletteflat
balkonieren op de eerste rang


deze wereld bestaat niet zeg jij
al zegt dit alles meer dan jaren


wij vleien ons in pagina’s
leuken ons wat op
ik hap de tijgernootjes uit je ogen
een tweebaans lach.
gedragen door niets meer
dan de geur van pasgewassen haar





Geen opmerkingen: